Translate

wtorek, 24 listopada 2015

Piernik staropolski dojrzewający.



Ciasto to powinno według książki dojrzewać od 4 do 6 tygodni.
Moje będzie leżakowalo 3 tygodnie gdyż się troszkę zagapiłam.
Z tej ilości masy wyjdą 3 blaty o wymiarach 39×26 cm.
Masę tydzień przed świętami trzeba podzielić na równe części i upiec na blaszeroką wyłożonej papierem do pieczenia.
Gdy przestaną należy blaty posmarować gorąca marmolada lub powidlami śliwkowymi.
Ja będę spodnia warstwę smarowałam powidłami i kremem grysikowym.
Ciasto po przełożeniu musi poleżeć w lodówce trzy dni aby zmiękło.
Następnie kroi się je na trzy kawałki i polewa czekolada lub lukrem i ozdabiania orzechami włoskimi.

Składniki :
500g miodu wielokwiatowego,
1,5 szklanki cukru,
250 g masła,

Te składniki należy zagotować w garnku tak aby cukier się całkowicie rozpuścił.
Odstawiamy do wystudzenia.

1 kg mąki pszennej,
3 łyżeczki sody,
125 ml mleka,
3 jajka,
szczypta soli,
2 opakowania przyprawy do piernika

Wszystkie składniki najlepiej wyrobić robotem z końcówka hak!!

Ciasto przełożyć do garnka lub naczynia glinianego.Przykryć ściereczką lnianą i włożyć do lodówki.

Tydzień przed świętami ciasto dzielimy na trzy części i pieczemy na blasze(39×26cm) wyłożonej pergaminem.temperatura 170 stopni 15-20 minut.

Gdy placki wystygną dolną warstwę posmarowalam powidłami śliwkowymi.
Na kolejną warstwę przygotowałam krem grysikowy.

500 ml mleka,
łyżka cukru,
6 łyżek kaszy mannej,
1 kostka miękkiego masła,
2 łyżki cukru pudru

Grysik ugotować i wystudzić.
Masło utrzeć z cukrem pudrem.
Dodać zimny grysik i miksować do czasu otrzymania  jednolitego kremu.

Kremem pokryłam kolejna warstwę.Zapakowana ciasto w papier do pieczenia i schowała na 4 dni do lodówki.
Dzień przed wigilia dzielimy piernik na części I polewamy całość czekolada lub lukrem.I mnie jest to czekolada.

Potrzebowałam
6 tabliczek mlecznej czekolady,
kostka masła

Czekoladę i kawałki masła rozpuściłam nad kompielą wodna.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz